Setting

“Reizen? Jongen, ik weet niet eens of ik morgen kan eten.” ~ Hendrik Jaapszoon, boer in dienst van Graaf Indeboom.

De wereld is hard, dat weet iedereen. De bergen zijn koud, de zee is woest, de bossen wemelen van wilde dieren en de dorpen zitten vol bedriegers. Een zoon van een boer wordt zelden meer dan een boer, en zelfs een prins kan makkelijk van zijn voetstuk vallen en in het slijk belanden. Voor de meesten is een dagelijkse warme maaltijd een onvoorstelbare luxe. Maar tussen alle armoede, kou en pijn lopen genoeg gelukszoekers die rond weten te komen, en de wereld met andere ogen durven te zien…

“Ha, spreek me niet over goden! Stemmen die te pas en te onpas praten, maar hoe vaak heb je ze al iets zien dóen?” ~ Thea Kustkind, studente aan de Ivoren Toren.

De wereld is niet bijzonder, dat weet iedereen die niet meer in sprookjes gelooft. De goden laten maar weinig van zich horen, wonderen bestaan niet en de meeste verhalen zijn leugens. De elementen zijn logge krachten die gecontroleerd kunnen worden, en als ze je over weten te nemen is dat je eigen zwakte. Elfen, mensen, dwergen… Uiteindelijk zijn ze allemaal gewoon maar stervelingen. Maar wie durft nu echt met zekerheid te zeggen dat er niemand is met een groter plan?

“Het gaat mis, dat is het enige wat ik weet. Zoals het nu gaat, zal alles uit elkaar vallen…” ~ Professor Doctor Albert Weinar van Saldrad.

De wereld is eindig, dat weet iedereen die zijn oren open houdt. Verhalen over een kist, een lijst, en een apocalyps worden overal gefluistert, maar bijna niemand weet écht hoe het zit. Sommige zeggen dat ze uit een eerdere Cyclus komen, een wereld vóór deze wereld. Maar wat is de werkelijke waarheid?

“Waarheid? Oh, mijn kind, je hebt geen flauw benul…” ~ Bargen, priester uit Buddoun’s Groeve

De wereld van Omen is een wereld vol van verhalen, en iedereen die taveernes, kampvuren of handelskaravanen heeft bezocht krijgt er veel mee. Op deze pagina vind je een overzicht van de kennis die je uit dat soort verhalen kan halen. Bepaal zelf maar wat je weet, en wat je niet weet. Maar onthoud vooral: De wereld van Omen is een mix van waarheid en leugens, van kennis en gerucht, van overdrijven en wegmoffelen. En dat telt net zo goed voor alles wat hier geschreven staat…

Omen logo

Wereld

De wereld is groot, en niemand weet precies hoe groot. Het einde is nog nooit gevonden, al zijn er ontelbare avonturiers ver het onbekende in gegaan. De meeste kwamen nooit meer terug, andere vertellen wilde verhalen over onbekende volkeren, tropische continenten en steden van goud. Maar ja, wat moet de gemiddelde sterveling nou met dat soort verhalen? Je mag blij zijn als je ooit een echte stad ziet, laat staan dat je de grenzen van een land kan opzoeken. En dus hangt iedereen aan de lippen van reizigers en bards, die hun gretig publiek uitgebreide verhalen vertellen over de vele landen op de kaart. De versplinterde landen van de mensen, het zwaar gehavende rijk van de elfen, de dwergen die in twee volken gesplitst zijn, en de wilde landen waar van alles en nog iets leeft, het zijn allemaal bronnen van verhalen. En natuurlijk gaan diep in de nacht ook de verhalen over de meermensen, die diep in het zoete water leven, over de geesten die nog steeds in de verlaten graafwerken van de gevluchte dwergen ronddwalen, en over de kwaadaardige magiërs die in een enorme toren middenin een nog grotere krater leven. Maar ja, diep in de nacht kan je de verhalen maar beter niet te serieus nemen.

Het Keizerrijk Laoghairnon
De meeste mensen zijn het er over eens dat het Keizerrijk Laoghairnon de oudste van de bestaande landen is. Natuurlijk zijn de dwergen en elfen het daar niet mee eens, maar dat kan de inwoners van het Keizerrijk weinig schelen.

Ooit was het Keizerrijk gigantisch, en strekte de grenzen zich van de zee tot ver in de Weylin Woods, en van Holger’s Reach  tot Oakville Forest. In de hoogtijdagen dat Keizer David Laoghairn reageerde wapperde de geel-zwarte vlaggen overal vol trots, maar na zijn dood viel het rijk snel uit een, en zijn kleindochter, Keizerin Rachel Safira, regeert nu nog maar 3 van de 8 oorspronkelijke Hertogdommen.

De Keizerin is streng, maar rechtvaardig, en ze stuurt haar adel met stevige hand aan. Onlangs nog wist ze een grote invasie van de door haar volk zo gehate Elfen hard neer te slaan, en haar geliefdheid bij het volk groeit. Velen hopen dat het Keizerrijk weer zal gaan groeien, en dat zij een waardig opvolger van haar grootvader zal zijn. Maar er gaan ook minder leuke geruchten over baden vol bloed in haar paleis in Torquil…

Wil je meer weten over het Keizerrijk Laoghairnon? Klik dan hier.

De Vrije Hertogdommen
Toen Keizer David stierf, zagen Hertog Gresham zijn kans, en verklaarde zichzelf een Vrije Hertog, onafhankelijk van het Keizerrijk. De net gekroonde jonge Keizer toonde zich zwak, en reageerde halfhartig. Zijn kleine invasieleger werd van de kaart geveegd, en er volgde geen nieuwe wraakacties. En dus zagen ook vier andere Hertogen hun kans, en verklaarde zichzelf Vrij.

Sindsdien regeren de vijf Vrije Hertogen hun Hertogdommen als ongekroonde koningen, zonder iemand boven zich aan wie ze zich moeten verantwoorden. Soms werken ze samen, soms werken ze elkaar tegen, maar over één ding lijken ze het eens te zijn: Vrijwillige terugkeer naar het Keizerrijk zit er niet in.

Elk Vrij Hertogdom is vernoemd naar de stad of burcht waar de Hertog huist: Amsdan, Daralis, Esgard, Gresham en Vaelvilla. Deze steden zijn opgebloeid nu er geen belastingen meer aan het Keizerrijk betaald moet worden, maar op het platteland lijkt dat minder het geval… De gemiddelde boer merkt er weinig van of hij onderdaan van een Keizer of een Hertog is. Hij merkt hooguit dat er meer of minder bandieten in de buurt zijn.

Wil je meer weten over de Vrije Hertogdommen? Klik dan hier.

De Stadstaten
Ooit waren de stadstaten onderdeel van Hertogdom The Fingers, één van de overgebleven Hertogdommen van het Keizerrijk. Maar geïnspireerd door de Vrije Hertogen, en met de bijzondere specialisaties van hun steden als kracht om de afgenomen macht van het Keizerrijk te weerstaan, splitsen ook zij af van het keizerrijk, als drie kersverse Stadstaten.

In Benice regeert sindsdien een Handelsprins. Generaties van Prinsen hebben de traditionele handelsstad tot economisch bastion gemaakt. De dwergen in Holger’s Hold willen met niemand anders handelen, en handelsschepen uit exotische oorden meren regelmatig aan in de haven van Benice. Maar de schepen van de vuurvikingen zijn sterk op zee, en de huidige prins lijkt niet in staat hen te verslaan.

In de Ivoren Toren regeren de Meesters van de School van Magie, geleid door een Grootmeester. Er wordt gezegd dat iedere magiesoort hier geleerd kan worden, en dat niemand de lessen van magie beter kent dan de magiers die in de Toren gestudeerd hebben. Maar priesters worden hier met een scheef oog aangekeken, en tempels zijn uit den boze, en dat zorgt dat de Ivoren Toren meer vijanden heeft dan de inwoners toe willen geven.

In Saldrad is niets belangrijker dan intelligentie. Uitvinders, alchemisten en studenten laten zich leiden door de slimste onder hen, meestal een Professor. De muren van de stad zijn een technologisch wonder, en de mechanica die in deze stad gevonden wordt is nergens anders terug te vinden. Voor kennis over van alles ben je in Saldrad aan het goede adres, maar van politiek lijken ze niet veel op te hebben.

Wil je meer weten over de Stadstaten? Klik dan hier.

Het Elfenrijk
Toen het Keizerrijk uit elkaar viel, zagen ook de onderdrukte elfen hun kans. Na jaren van armoede in de sloppenwijken van het Keizerrijk bleken ze georganiseerd genoeg om binnen zeer korte tijd in grote getalen te vertrekken. Onder leiding van Ylyndar trokken ze naar het Noord-Oosten, waar hun oude steden lagen, en begonnen hun eeuwenoude beschaving opnieuw op te bouwen.

Al snel ontstond de splitsing tussen de Hoog-elfen in de steden en de Woud-elfen daarbuiten. In het Rijk wonen voornamelijk Hoog-elfen, die trots zijn op hun hoogstaande cultuur, vol schoonheid, properheid en vooral blijvendheid. Hun steden lagen er lange tijd piekfijn bij, het toonbeeld van de hogere cultuur. Maar recentelijk schijnt het rijk grote problemen gehad te hebben met een gekte die door de steden trok, waar veel schade is geleden…

Wil je meer weten over het elfenrijk? Klik dan hier.

Het Rijk van de Bergdwergen
Toen de dwergen vertrokken uit Orothan’s spine, kwam de Holger clan uiteindelijk terecht in de bergen ten oosten van the Fields of Gold, om hun oude leven weer op te bouwen. Afgezonderd van alle anderen bouwden ze ondergronds enorme tunnels en hallen, en diepte hun mijnschachten steeds verder uit. Geleid door de oudste van iedere Haard worden de dwergen steeds rijker, en de paar Benicianen die met ze mogen handelen profiteren mee.

Wil je meer weten over de dwergen? Klik dan hier.

Wil je meer weten over het Rijk van de Bergdwergen? Klik dan hier.

De Domeinen van de Heuveldwergen
Waar de Holger clan naar het oosten vertrok, is clan Murdaral naar het westen getrokken, en in de heuvels gaan wonen. Ze leven daar volledig anders dan ze in de bergen deden: Niet in families maar in competitieve Gildes. Ook beoefenen ze nu veel meer ambachten dan hun voorouders. De mooiste en beste handgemaakte items komen van de heuveldwergen, en de handel tiert hier welig.

Wil je meer weten over de dwergen? Klik dan hier.

Wil je meer weten over het Domein van de Heuveldwergen? Klik dan hier.

De Wilde Landen
Buiten alle grenzen ligt nog veel meer land, waar geen keizers, hertogen, professoren of raden de wet bepalen. Het is grotendeels niemandsland, en dus heeft niemand het ooit een naam gegeven, maar het staat bekend als de Wilde Landen. Hier wonen kleine stammen van mensen en elfen, en vast nog andere wezens, vaak enigszins primitief, geadviseerd door priesters en sjamanen. Er lopen wilde dieren die nergens anders te vinden zijn. En een heel eind de Landenin is één prachtige grote stad te vinden, waar een eeuwenoude heerser onverstoorbaar op zijn troon zit.

Wil je meer weten over de Wilde Landen? Klik dan hier.

De Vuureilanden
Verreweg de meeste wezens leven op het vasteland. Een groot deel van hen is bang voor de zee, het eindeloze open water dat een eeuwige honger naar stervelingen lijkt te hebben. Maar voor de kust van het Keizerrijk liggen de Vuureilanden, waar de Vuurvikingen leven. Zij kennen geen angst, en al helemaal niet voor basale dingen als de zee, of een vulkaan. Nee, zij aanbidden die ruwe natuurkrachten juist, en weten precies hoe ze er mee om moeten gaan.

De Vuurvikingen varen de hele zee over, en zijn de angst van vele handelaren, want hun schepen plunderen er naar hartelust op los. Ze handelen eigenlijk alleen met de Ivoren Toren, waar de inwoners de voorliefde voor elementaire krachten delen. Omdat de Vuurvikingen dus voornamelijk gevreesd zijn, is er maar weinig bekend over hen. De geruchten gaan over verschillende stammen, die eeuwig met elkaar concurreren voor de beste plekken op het grote, vulkanische eiland. De kleinere eilandjes er om heen willen tenslotte nog wel eens onverwacht het water in zakken…

Het dorp
Het dorp kent vele namen. Ooit heette het Outpost 49, toen El Viego, nu schijnt het opeens Esperanza te heten. Volgens sommigen is het een buitenpost van het Keizerrijk, in Hertogdom Brenna en Graafschap Indeboom. Volgens anderen is het een nieuw dorpje van het Vrije Hertogdom Vaelvilla, waar het in Comté Miadora zou liggen. De grenslijn in de buurt van dit dorp lijkt soms met het seizoen te veranderen. Maar hoe de grens ook loopt: Het dorp ligt in de buurt van een veel bereisde weg, en het is een komen en gaan van reizigers.

Het is een dorp met een lange geschiedenis, waar geruchten gaan over een oorsprong van vele ondoden, een poort naar de hel, een krachtbron voor de Goden, inwoners uit een ver verleden en nog veel meer. Recent hebben onderzoekers in ieder geval diepe gangen onder het dorp gevonden, vol tekenen van een oude beschaving, en er wordt gefluistert dat de krachten van die verloren samenleving het dorp ‘anders’ maken dan al die andere dorpjes in de buurt.

Reizigers van over de hele wereld komen hier naar toe, met net zo verschillende redenen daartoe als achtergronden en geschiedenissen. In groepjes of alleen zijn ze in het dorp komen wonen… Maar er gaat maar zeldzaam iemand weg. Wil jij meer weten over dit dorp? Kom het meemaken tijdens de volgende Omen!

Omen logo

Rassen

Dwergen

Ooit woonden de dwergen in Orothan’s Spine. De bergen waren rijk aan goud, ijzer en andere delfstoffen. De dwergen kenden voorspoed en leefden in vele clans, tot eeuwen geleden de monsters van de nacht kwamen. Binnen enkele decennia was de dwergenbevolking flink uitgedund en waren alleen Holger en Murdaral clan nog over. De twee clans besloten hun thuis te verlaten en op zoek te gaan naar een nieuwe plaats om te wonen.

Na een exodus van maanden, kwamen de dwergen aan bij de Hazed Mountains. Ze stuurden verkenners de dikke mist in, maar de enkeling die terugkwam, was compleet in de war. De Murdaral dwergen zagen dit als een teken: de dwergen moesten de bergen voorgoed vaarwel zeggen en een toekomst boven de grond gaan zoeken. Dit vonden de Holger dwergen oorsprongsschennis en besloten de bergen ten oosten van de Fields of Gold op te zoeken, terwijl de Murdaral dwergen naar het westen trokken.

Heuveldwergen

HeuveldwergenVaandel Hill DwarfsIn het westen vonden de dwergen verlaten steden, maar deze ruïnes huisden geen geesten of andere vreemde manifestaties. De Heuveldwergen besloten deze steden op te gaan knappen en er te gaan wonen. Het idee om in de heuvels te gaan wonen, zoals de vorige bewoners blijkbaar ook deden, sprak ze wel aan. Diep graven deden ze echter nooit meer.

De nu heuveldwergen genoemd, leven van landbouw en veeteelt, maar vooral van de ambachten waar ze beroemd om zijn. Als het handgemaakt is en het is van uitstekende kwaliteit, komt het hier vandaan. Sinds ze er wonen hebben de heuveldwergen altijd goede contacten gehad met de mensen en met enkele elven clans.

In de hoogtijdagen van het keizerrijk lag het gebied van de heuveldwergen midden in de westelijke helft van het rijk en viel het gebied ook onder de keizer. Ze betaalde netjes de belasting en genoten van de voordelen die het keizerrijk ze gaf. Toen het keizerrijk uiteen viel en de omliggende hertogdommen zich afscheiden, stopten de dwergen met belasting betalen aan de keizer zonder dat dit enige consequenties met zich meebracht. Sterker nog, de dwergen bleven handelen met al hun partners en bleven dezelfde voordelen genieten.

Gebergte dwergenVaandel Mountain Dwarfs

GebergtedwergenDe Holger clan vestigde zich in de bergen ten oosten van the Fields of Gold. De nu gebergte dwergen gingen weer graven en genoten van hun nieuwe rijkdom. In tegenstelling tot de heuveldwergen zonderden de gebergte dwergen zich af van de anderen volkeren en ook verviel al snel het contact met hun broedervolk.

Toch hebben de gebergte dwergen wat van hun verleden geleerd. Ze hebben gigantische stalen poorten om steden, gangen en mijncomplexen sluiten voor wat er rondkruipt in de diepten.

Enkele decennia geleden hebben de dwergen van Holger’s Hold na lang aandringen van een groep handelaren uit Benice, besloten met enkele Beneciaanse afgevaardigde te gaan handelen. Alle handel met de gebergte dwergen vindt dan ook plaats via deze selecte groep.

Mensen

MensenHet ras der mensen is het jongste ras dat de mooie wereld bewandeld. Zij heeft echter nu al een stempel gedrukt op de toekomst die nog moet komen. De verhalen van de hoog-elven vertellen dat de eerste mensen uit het noordoosten komen ver voorbij de horizon, als een vloek die het einde der tijden inluidt. Het keizerrijk stelt echter dat de mensen er altijd al waren, en dat zij de verlossing brengen uit de donkere tijden. Wie zal het zeggen…

Het mensenras is zo divers als er leven is in een bos, en er zijn diverse scheidingen aan te brengen. De meest gemaakte scheiding is die tussen een binnenlander en het riviervolk. Hoewel dit op het eerste gezicht een triviaal verschil lijkt, zal een binnenlander aardig gepikeerd raken als hij verkeerd aangesproken wordt. Die diversiteit is zowel een kracht als een zwakte. De meeste mensen waren vroeger onderdeel van het keizerrijk Laoghairnon. Nadat het keizerrijk uiteenviel werden de samenlevingsverbanden zo divers als er mensen zijn. Sommige zijn gegroepeerd in hertogdommen, andere in stadstaten. Ook zijn er mensen die streven naar totale vrijheid zonder overkoepelende machten. Het riviervolk zien de binnenlanders vaak als barbaren die hun menselijkheid hebben opgegeven om te kunnen overleven. Terwijl de binnenlanders het idee hebben dat het riviervolk nog steeds in het verleden leven waarin de mens onherroepelijk de baas was. Een ander verschil dat is ontstaan door de jaren heen is dat de binnenlanders tegenwoordig wat groter en steviger zijn, terwijl riviervolk wat meer over fijne motoriek beschikt. Het is natuurlijk allemaal maar een kwestie van perspectief.

Geloof is voor de meeste mensen minder belangrijk dan dat een priester eigenlijk zou willen toegeven. De naam van de goden zal nooit licht gebruikt worden, maar devoot elke dag een gebed opzeggen blijkt een zware opgave.

Hoog-elvenVaandel High Elves

De hoog-elven hadden een ondergeschikte rol in de samenleving tijdens de hoogtijdagen van het keizerrijk. De hoog-elven leefden als tweederangsburgers in de sloppenwijken van de steden, vaak werkend voor een hongerloontje. Maar de hoog-elven hielden vol, verlangend naar de tijd dat zij nog een grootse samenleving waren.

Het is daarom ook geen verrassing dat toen het keizerrijk uit elkaar gevallen was de hoog-elven al bijna direct georganiseerd waren. Onder leiding van Ylyndar trokken de meeste hoog-elven naar het noordoosten om de oude ruïnes van Iltharion nieuw leven in te blazen. Vanuit daar groeide het rijk als nooit tevoren. Het rijk der elven is echter nog niet zo machtig als zij vroeger waren, daarom zoeken zij naar alles wat met hun geschiedenis te maken heeft.

De dood van Keizer David was voor de hoog-elven een zegen.

Woud-elven

Vaandel Wood ElvesWaar de hoog-elven ondanks alle strijd altiWood Elvesjd wel één volk zijn geweest zijn de woud-elven ernstig verdeeld geraakt. Door de tijd heen versplinterde zij steeds meer en tegenwoordig zijn er diverse stammen van woud-elven elk met een eigen gebied en geschiedenis. De stammen komen zelden buiten hun gebied, alles wat zij nodig hebben om te kunnen overleven vinden zij in de natuur. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat zij nogal schuw zijn ten opzichte van buitenstaanders. Mocht je hen te vriend maken dan kunnen zij je alles leren over de paden van Rystill en de natuur. Door hun schuwheid zoeken zij zelden de confrontatie op met andere, maar zij die de natuur vernielen moeten oppassen. Zelfs het sterkste staal kan niet op tegen de tijdloze krachten van de natuur.

De woud-elven hebben zich altijd afzijdig weten te houden tussen de spanningen van de hoog-elven en het keizerrijk. De laatste tijd worden er echter steeds meer woud-elven in de steden van de mensen en hoog-elven gezien.

 

Omen logo

Goden

Angharad, godin van de dood

Angharad
Angharad

Symbool: de lantaarn.
De weg naar het dodenrijk is een brug. Deze kan maar in één richting overgestoken worden. Angharad staat op die brug en lokt dolende zielen met haar lantaarn. Ze gaat gekleed als een simpele vissersvrouw. Ze betreedt het land van de levenden enkel in tijden van oorlog en epidemie. Anders heeft ze er weinig te zoeken. Haar lantaarn is voor de dolende zielen namelijk overal ter wereld zichtbaar als een gloed aan de horizon. Ze worden er simpelweg naartoe getrokken als motten naar een kaars. Als iemand met de doden wil spreken, dan moeten ze dat doen in overleg met Angharad.

Doran, god van eer en wraak

Doran
Doran

Symbool: de weegschaal
Doran was een zoon en hogepriester van Shivaun. Een krijger uit de tijden van weleer. Hij leefde zijn leven volgens het lectoraat van Shivaun. Toen hij op een dag ten strijde trok om zijn vijand te verslaan kwam hij bedrogen uit. Er was geen vijand om te verslaan enkel kinderen en vrouwen. De mannen van het land waren weg. Toen hij dagen lang niet had geslapen en naar huis was terug gekeerd zag hij zijn leven in stukken breken. De mannen hadden zonder eer gevochten en alles vernietigd. Hij bad elke dag naar Shivaun om zijn vijand te vinden. Maar zijn gebeden werden niet verhoord. Zijn lust naar eerherstel en wraak nam toe. Uit eindelijk werd hij de krankzinnige krijger zoals we hem tegenwoordig kennen. Na jaren tevergeefs gezocht te hebben pleegde hij zelfmoord, maar zelf het licht van Angharad kon zijn ogen niet bereiken, hij vond geen rust in de dood. Hij zwierf rond op zoek naar zijn eer en zijn wraak. Langzamerhand werd hij het boegbeeld voor velen wiens eer was aangetast. En op de laatste dag en nacht van zijn bestaan nam Shivaun hem op, en bekleedde hem met goddelijke machten. Ooit een waardig strijder, nu enkel het zicht op eer en wraak.

Driscoll, god van kennis en wijsheid

Driscoll
Driscoll

Symbool: De beker der kennis.
Driscoll is een lelijke oude dronkenlap. Zo wordt hij ook door de andere goden genoemd, maar wel met een sprankje genegenheid. Hij mag dan in iedere situatie het juiste antwoord weten, erg tactvol is hij over het algemeen niet. Hij zegt waar het op staat en draait niet om de zaken heen. Als je een antwoord van hem wilt, kun je maar beter een passend offer brengen.

 Haldor, god van orde, rechtvaardigheid en biecht

Haldor
Haldor

Symbool: het zwaard.
Haldor wordt meestal afgebeeld als een oude, eerbiedwaardige man in een toga. Hij is de beschermgod van de ordebewaarders en rechters en magistraten. Hij heeft geen zichtbaar gevoel voor humor. Hij laat vaak van zich horen in het geval van onopgeloste misdaden. Haldor werkt graag samen met De Waakster, opdat haar waarheid duistere geheimen kan bevrijden.

De Waakster, godin van zienerij en waarheid

???
De Waakster

Symbool: Allesziende Oog
Zij draagt vele namen; De Waakster, de Vrouwe, het oog. De Waakster is een groot mysterie in het pantheon der goden. Als laatste publiekelijk toegetreden, maar niet minder belangrijk. Een groep van haar volgelingen stellen dat Zij alles ziet wat er gebeurt. Tegelijkertijd zeggen andere groepen dat de dienaren van de waakster zelf niet eens weten wie zij dienen.

Kalithé, god van het eeuwige leven

???
Kalithé

Symbool: De omgekeerde ankh.
Kalithé is een donkere wolk met zes ogen. Twee ogen zijn groen, twee zijn blauw en twee zijn rood. Als meester van het oneindige leven koestert de godheid de gift van het bestaan. Kalithé streeft ernaar om alle wezens buiten her domein van Angharad te houden. Het is duidelijk te zien dat tijd voor de god geen betekenis heeft, waardoor hij rustig en berekenend overkomt. Tijdens zijn sterfelijke bestaan was Kalithé de eerste ondode.

Het Kind, god van vrijheid, verzet en ambitie

Het Kind
Het Kind

Symbool: Een schommel aan een boomtak.
Het Ware Kind is een nieuwe God in het pantheon. Deze God staat voor iedereen die klein gehouden wordt maar groot wil worden. Voor het Kind draait alles om onder het juk van de ouders uit groeien: Ieder kind moet zich ooit verzetten tegen zijn ouders, en zijn eigen ambitie leren kennen, om de ware vrijheid van een volwassene te kennen.

Moira, godin van vrede en genezing

Moira
Moira

Symbool: Driehoek gevuld door twee donkere driehoeken en een lichte ruit. Ook te zien als een gestileerde berg.
Moira is altijd de wachtende derde, de oplossing van het conflict, de synthese. Ze heeft de stille geduldige kracht van een berg. Heeft een hekel aan vechten, wapens, lawaai en onrust. Ze is een teer vrouwtje, gekleed in een witte jurk. Ze is de beschermgodin van vredesverdragen en helers. Ze zal nooit haar toevlucht zoeken in woede of geweld. Toch is ook zij op haar eigen manier heel machtig. Moira praat niet. Ze geneest of ze geneest niet. Ze bewaart de vrede, of niet. Ze geeft geen uitleg. Ze doet simpelweg…

Rystill, godin van de natuur en jacht

Rystill
Rystill

Symbool: boom aan het water.
Rystill houdt van de natuur, en heeft een hekel aan “beschaving”. Haar meest voorkomende verschijning is een adellijke vrouw in wier houding zowel de kracht van een aardbeving als de sereniteit van het spiegelgladde meer terug te vinden zijn. Ze zal zich nooit door stervelingen laten beheersen, maar ze zal haar steun wellicht verlenen aan diegenen die laten zien dat ze in harmonie met de natuur leven. Ze heeft een zeer nauwe band met de spirits.

Shivaun, god van de oorlog, strijd en opoffering

shivaun
shivaun

Symbool: mensfiguurtje met één arm
Shivaun wordt meestal afgebeeld als een vechtjas, getekend door de strijd. Hij mist op de meeste afbeeldingen wel een paar vingers of een van zijn ledematen, maar in brute kracht overtreft hij alle andere goden en godinnen. In intelligentie echter niet. Shivaun is niet dom, maar hij laat zich wel eens meeslepen door zijn emoties. Samen met Doran bepaalt hij het lot van allen op het slagveld. Ze oordelen over hun moed, inzet, strategie, eer en vaardigheden en bepalen vervolgens wie de strijd zal winnen. Shivaun verwijt Doran vaak dat hij te afstandelijk is. Een goede krijger weet zijn emotie te gebruiken. Maar Doran is enkel nog de lege huls van wie hij ooit was, slechts bezeten door zijn gevoel voor eer en zijn verlangen naar wraak.

Tristeza, godin van liefde, beloftes en zonden

Tristeza
Tristeza

Symbool: Roos met doornen
Tristeza is bijna de ultieme schoonheid, gekleed als een prachtige dame in een rode jurk met een gigantische brandwond in haar gezicht. Liefde is niet altijd fijn. Van kalverliefde tot de overspel plegende echtgenoot, tristeza bevindt zich in alle fases van een leven. Tristeza erkent als geen ander dat schoonheid ook schuilt in de donkere kanten van een wezen, zondes maken voor haar deel uit van het leven. Dat liefde niet over rozen gaat maakt deel uit van haar pad. Haar pad gaat over minstens zoveel doorns als rozenbladeren.

Trovat, god van reizen, handel en geluk

Trovat
Trovat

Symbool: de weg die aan de horizon verdwijnt. Zon en maan erboven.
Trovat heeft een exotisch uiterlijk. Zijn zongebruinde huid en felgekleurde kleren maken hem een zeer opvallende verschijning in welk gezelschap dan ook. Hij praat graag en zit vol verhalen. Het is de vraag of deze allemaal even waar zijn, maar zijn reputatie als bard overschaduwt af en toe in ieder geval zijn reputatie als handelaar. Maar welke handelaar wenst dan ook als een geslepen onderhandelaar bekend te staan? De grootste winst die een handelaar kan boeken is onderschatting.

Omen logo

Magie

Tot op de dag van vandaag is nog niet helemaal duidelijk wat magie precies is. Veel geleerden hebben hun hele leven in het teken gezet om raadselen van magische aard te kunnen ontsluieren. De meeste geleerden verdwijnen in de geschiedenis, maar die enkeling die het haalt stijgt tot gigantische hoogtes. De prijs voor het gebruik van magie is vaak hoog. Niet alleen omdat het gewone volk vaak angstig is voor magie, maar ook omdat sommige geheimen niet ontdekt mogen worden.

“Met magie proberen wezens vaak door middel van studie en beoefening van een reeks handelingen gebeurtenissen te beïnvloeden. “- Chantal Benoît.

Tot dusver is magie in grofweg drie categorieën verdeeld. De spirituele magie der goden, elementaire magie en de occulte magie.

Spirituele magie der Goden

De spirituele magie der goden, ook wel bekend als goddelijke magie of spirituele magie wordt vaak gezien als een gift van de goden aan eenieder die waardig is om het woord van zijn meester of meesteres te verkondigen. Vaak moeten de discipelen (ook wel priesters genoemd) regelmatig een moment voor zichzelf nemen om hun god te danken voor de gift die zij ontvangen hebben. De macht van een priester kan gaan van een relatief simpel gebed om iemands angst af te nemen tot het vervloeken van iemands leven.

Elementaire magie

De elementaire magie richt zich tot de bouwstenen waarop de wereld is gemaakt: vuur, aarde en mist. Waar de spirituele kracht vaak gegeven wordt door goden, moeten elementaire magiërs andere manieren bedenken om aan hun kracht te komen. De ene magiër doet dit door in stoffige boeken oeroude wijsheden te vinden, terwijl de andere het vuur in haar eigen hart probeert om te vormen tot een vuurbal in haar handen. Een nieuwe magiër kan net aan een wond dichtschroeien, terwijl de grootmeester een lichaam in enkele seconde kan doen opbranden.

Occulte magie

De occulte magie is een categorie waarin alles zit wat niet in de andere categorieën valt. Soms omdat er nog te veel raadsels zijn, of omdat ze gebrandmerkt zijn als heidens door machthebbers. De zienerij is nog steeds gehuld in een schaduw van onwetendheid, om over necromantie nog maar te zwijgen.

Magie die in deze groep valt is omringt door het mystieke. Pas op als je je hierin wilt verdiepen, wellicht is de prijs te hoog om te betalen.

Omen logo

Regelsysteem

Wijzigingen

Het regelsysteem van Omen is de afgelopen tijd flink op de schop genomen. Er is aan gewerkt om het systeem eenvoudiger te maken en vrijer om te kiezen. Het is erg aan te raden om dit regelsysteem door te lezen, ook voor ervaren Omen spelers. Mocht je daar geen tijd voor hebben, zul je in ieder geval de calls op de laatste pagina’s moeten kennen en natuurlijk het hoofdstuk Veiligheid gelezen moeten hebben. Eén van de belangrijkste doelen van de wijziging van het regelsysteem was om de gevechten binnen Omen makkelijker te maken voor casters en de doelwitten van hun spreuken. Het aantal schade calls is behoorlijk beperkt om het spelen hiermee vereenvoudigd te maken en meer de focus op het rollenspel te leggen.

Sinds versie 4.1 zijn er al weer een aantal wijzigingen doorgevoerd. De wijzigingen kun je hier vinden.

Errata Regelsysteem 4.2

Vragen

Mocht je vragen hebben over het regelsysteem kun je het beste een berichtje plaatsen op de gesloten Facebook pagina van Stichting Omen of een mail sturen naar het Bestuur.

Regelsysteem 4.2

Spreukenboek 4.2

Vaardigheden Bouwer

Om een gevoel te krijgen hoevel vaardigheden je met je experience kan kopen is er een vaardigheden bouwer gemaakt! Hiermee kan je de klasse selecteren en de vaardigheden kiezen die je wilt. Je krijgt dan de kosten te zien die deze vaardigheden kosten. Ook de vereisten die de vaardigheden hebben zijn hierin meegenomen. Het personage wat je hierin bouwt kan je dus ook daadwerkelijk op je Charactersheet invullen.

Vaardigheden Bouwer

Charactersheet

Het Charactersheet voor je personage vul je voor Omen in zodat deze jou direct overhandigd kan worden. Zodra je ingeschreven en betaald hebt als speler krijg je deze toegestuurd. Een lege Charactersheet is ook hier te downloaden.

Template Character Sheet